Wersja standardowa Wersja z powiększonym kontrastem Wersja tekstowa
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Oświęcimiu

REGULAMIN STREFY SAUN

REGULAMIN STREFY SAUN


1. Strefa saun jest integralną częścią Krytej Pływalni w Oświęcimiu i obowiązują w niej przepisy regulaminu ogólnego oraz niniejszego regulaminu.

2. Strefa saun jest strefą relaksu. Obowiązuje zachowanie ciszy.

3. Sauna nie posiada udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

4. Przed wejściem na teren Strefy saun i przed rozpoczęciem korzystania z poszczególnych urządzeń należy zapoznać się z wszystkimi postanowieniami regulaminów.

5. Przy korzystaniu z pomieszczeń Strefy saun należy bezwzględnie stosować się do regulaminu, instrukcji użytkowania urządzeń, poleceń i informacji udzielanych przez pracowników Krytej Pływalni w Oświęcimiu. Korzystanie ze Strefy saun jest równoznaczne z tym, że osoba zapoznała się i akceptuje je.

6. Opłata za korzystanie z sauny naliczana jest zgodnie z aktualnym cennikiem, za pośrednictwem transpondera.

7. Za skutki zdrowotne przebywania w saunie Kierownictwo Krytej Pływalni w Oświęcimiu nie ponosi odpowiedzialności.

8. Z sauny mogą korzystać tylko osoby zdrowe lub osoby, których dolegliwości nie stanowią przeciwwskazań do korzystania

z zabiegów.

9. Strefa saun przeznaczona jest wyłącznie dla osób pełnoletnich. Strefa saun może zostać udostępniona dla osób niepełnoletnich, które ukończyły 15 lat, za zgodą Kierownictwa Pływalni, wyłącznie dla grup pływackich korzystających z saun pod opieką trenera na warunkach określonych w umowie zawartej na korzystanie z obiektu Krytej Pływalni.

10. Z sauny nie mogą korzystać osoby:

  • chore na serce, nadciśnienie i z chorobami naczyń krwionośnych,

  • chore na tarczycę, klaustrofobię, epilepsję, ostre stany reumatyczne, nowotwory, ostre infekcje i stany astmatyczne,

  • z gorączką,

  • kobiety w czasie menstruacji i w okresie ciąży,

  • zmęczone i w stanie intoksykacji,

  • z zaburzeniami równowagi,

  • z trudnościami w oddychaniu,

  • z otwartymi skaleczeniami i trudno gojącymi się ranami,

  • z brakiem higieny osobistej.

11. Regulacja temperatury i wilgotności w saunie należy wyłącznie do obsługi (nie wolno samodzielnie zmieniać parametrów).

12. Przed wejściem do pomieszczenia sauny należy:

  • załatwić potrzeby fizjologiczne,

  • zdjąć wszystkie przedmioty metalowe, gdyż mogą stać się przyczyną poparzeń ciała.

  • zdjąć okulary i szkła kontaktowe,

  • umyć całe ciało pod prysznicem mydłem, a następnie wytrzeć do sucha,

  • zdjąć obuwie basenowe,

  • zabrać 2 ręczniki (1 do wytarcia ciała i 1 do rozłożenia na siedzisku)

13. Minimalnie w jednej saunie mogą przebywać dwie osoby, maksymalnie 15 osób, a w saunie infrared 8 osób.

14. Zarządzający może czasowo ograniczyć wejście do Strefy saun ze względu na przekroczenie maksymalnej ilości osób korzystających.

15. W saunach bezwzględnie należy siadać na ręczniku oraz trzymać na nim stopy. Ręcznik powinien być rozłożony tak, aby żadna część ciała nie stykała się z powierzchnią siedziska.

16. Z leżanek oraz miejsc siedzących można korzystać jedynie po uprzednim przykryciu ich suchym ręcznikiem lub prześcieradłem.

17. Przed wejściem do basenu schładzającego należy umyć całe ciało pod prysznicem. W basenie schładzającym zabrania się używania środków chemicznych.

18. Wszelkie pogorszenie samopoczucia należy niezwłocznie zgłaszać pracownikowi obsługi lub skorzystać z przycisku alarmowego.

19. Użytkownikom sauny zabrania się :

  • wchodzenia mokrym,

  • polewania pieca i wyposażenia wodą oraz innymi cieczami a także lodem,

  • siadania i opierania się ciałem o siedziska (bez ręcznika),

  • wnoszenia i spożywania produktów spożywczych.


WSKAZÓWKI DO KORZYSTANIA Z SAUNY SUCHEJ

 

Etap 1 - Przygotowanie (10-15 minut)


Zabiegi w saunie najlepiej rozpocząć 1,5-2 godziny po ostatnim posiłku. Przed wejściem do sauny należy zdjąć biżuterię, okulary oraz wszystkie przedmioty metalowe (mogą stać się przyczyną oparzenia) bezwzględnie umyć ciało (zmyć makijaż)

i dokładnie osuszyć. Osoby z "zimnymi" stopami powinny je ogrzać ciepłą wodą. Do sauny wchodzi się wysuszonym

i w ręczniku. Należy zabrać 2 ręczniki (1 do wytarcia ciała i 1 do rozłożenia na siedzisku).


Etap 2 - Pierwsze przegrzanie (8-15 minut)

Prawidłowa kąpiel składa się z cykli: nagrzewanie - schładzanie - relaks, które mogą być powtarzane tyle razy ile pozwala na to samopoczucie. Optymalna ilość to trzy cykle.

Osoby rozpoczynające przygodę z sauną powinny zajmować miejsca na najniższym poziomie stopniowo przechodząc na wyższe, w zależności od samopoczucia. Na ławie należy położyć się lub usiąść z ugiętymi nogami na ręczniku (nie powinien on zajmować zbyt dużej powierzchni, aby nie ograniczać cyrkulacji ciepłego powietrza). W celu przystosowania układu krążenia do prawidłowego funkcjonowania w pozycji stojącej, wskazane jest w ostatnich 2-3 minutach przebywania w saunie przyjęcie pozycji siedzącej z opuszczonymi nogami. Wszelkie zmiany samopoczucia, wskazujące na nietolerancję kąpieli w saunie, należy traktować poważnie, włącznie z przerwaniem dalszej kąpieli. W trakcie pobytu w saunie nie wolno uzupełniać płynów, robi się to dopiero w czasie wypoczynku.


Etap 3 - Ochłodzenie (do 12 minut)


Im wyższa temperatura panuje w saunie, tym krócej w niej przebywamy i dłużej ochładzamy organizm. Należy wziąć prysznic, polać się strumieniem wody lub zanurzyć w wodzie (10-30 sek.).

Etap ten jest największym obciążeniem dla organizmu.

Po schłodzeniu należy udać się do pomieszczenia przeznaczonego do odpoczynku.


Etap 4 - Drugie przegrzanie (10-15 minut)


Wchodzimy do sauny, możemy teraz zająć drugą ławę i powtarzamy wyżej opisane czynności. Po 2-3 krotnym powtórzeniu cyklu, faza odpoczynku powinna wynosić około 30 minut.


Etap 5 - Dodatkowe zabiegi


W czasie i po zabiegu w saunie przeciwwskazane jest podejmowanie wysiłku fizycznego. Po każdym seansie w saunie należy wypocząć. Wskazany czas odpoczynku od 10-30 minut w zależności od ilości cykli. Podczas każdego wypoczynku wskazane jest uzupełnianie płynów, najlepiej wód mineralnych lub soków.


Sauna sucha oprócz oczyszczenia naszej skóry z toksyn i odprężenia, przynosi wiele korzyści zdrowotnych:

- usprawnia pracę serca, - wspomaga regulację skoków ciśnienia, - poprawia krążenie. Kąpiel w saunie uważana jest za znakomitą profilaktykę w walce z przeziębieniami. Wysoka temperatura wspomaga układ odpornościowy, usprawnia grę naczyniową, a w szczególności skóry, kończyn i śluzówek. Przeziębienie w fazie początkowej może zostać przerwane, lecz rozwinięta choroba może zostać jedynie pogorszona. Dodatkowo sauna skraca okres rekonwalescencji np. po zapaleniu płuc, grypie, ostrych nieżytach górnych dróg oddechowych. Ponadto w trakcie jednego prawidłowego seansu spalamy ok 300 kcal. Sauna sucha daje wiele korzyści zarówno dla zdrowia jak i dla urody, jednak korzystanie z sauny należy poprzedzić wizytą

u lekarza, z uwagi na przeciwwskazania i komplikacje które może przynieść jej użytkowanie.



WSKAZÓWKI DO KORZYSTANIA Z SAUNY INFRARED


1. Przed rozpoczęciem seansu w saunie infrared nie należy spożywać alkoholu ani ciężkich posiłków.

2. Zalecane jest wypicie dużej ilości wody mineralnej lub rozcieńczonego soku.

3. Przed seansem należy wziąć szybki, ciepły prysznic który wspomoże pocenie się i uprzyjemni pobyt w saunie.

4. Należy zabrać dwa ręczniki, jeden służący do siedzenia drugi do wycierania kropelek potu.

5. Przedział czasowy pobytu w saunie to 15 - 45 minut, jednak optymalna długość seansu to 30 minut. W wyniku regularnego korzystania z sauny infrared w seansach 30 - minutowych organizm spala nawet od 600 do 2400 kcal.

6. Nie chłodzimy ciała po wyjściu z sauny infrared !! - ciało musi powrócić do swojej naturalnej temperatury.

7. Po powrocie do naturalnej temperatury ciała (odpoczynku) należy wziąć prysznic, gdzie woda nie może być ani za zimna, ani za gorąca.

8. Po odpoczynku wskazane jest nawodnienie organizmu i lekki posiłek dodający sił.

9. Jeśli to możliwe po seansie w saunie zalecany jest profesjonalny masaż, ponieważ ciało jest wtedy przygotowane na ucisk bolących mięśni.

Sauna infrared podobnie jak sauna tradycyjna oddziaływuje ciepłem, lecz wykorzystywana w niej energia podczerwieni ogrzewa bezpośrednio ciało, a nie powietrze w pomieszczeniu.

Promienie podczerwone przenikają ludzką skórę na głębokość nawet 4 cm - stąd proces ogrzewania wewnętrznego, dzięki czemu aż 80% energii przenika w głąb organizmu.

W kontakcie z ciałem podczerwień przekształca się w ciepło, rozgrzewając podskórna tkankę tłuszczową, mięśnie i narządy wewnętrzne, dzięki czemu działa bardziej efektywnie, a saunie infrared pozwala operować w zakresie znacznie niższych temperatur (25 do 75 st. C). Ciepło podczerwieni, wywołujące intensywne pocenie się pozwala usunąć z komórek wodę, tłuszcz (20%), cholesterol, metale ciężkie, kwasy i nagromadzone toksyny. Regularne seanse w infrared znacząco wpływają na zmniejszenie cellulitu, powstałego w wyniku nieprawidłowego rozmieszczenia tkanki tłuszczowej, wody i produktów przemiany materii w skórze. Seanse w infrared to :

oczyszczenie - podczerwień powoduje eliminację nadmiaru soli i tłuszczu podskórnego. Pocenie się w niższej temperaturze uruchamia gruczoły potowe i zwiększa wydzielenie toksyn ze skóry.

ulga w bólach - podczerwień przyspiesza krążenie krwi, co powoduje lepsze dotlenieni organizmu. Poprawione krążenie zmniejsza stany zapalne, usuwa ból i pomaga wrócić do zdrowia.

relaks i odprężenie - ciepło bardzo znacząco wspomaga wypoczynek ciała i umysłu.


Korzyści z pobytu w saunie infrared:

- wzmocnienie systemu immunologicznego i odporności na infekcje,

- oczyszczenie organizmu z toksyn,

- poprawa wyglądu skóry,

- działanie prozdrowotne, zwłaszcza przy bólach mięśni, kontuzjach, zwichnięciach, chorobach stawów, zaburzeń krążenia

( działanie łagodzące bóle pleców i stawów wywołane przemęczeniem, reumatyzmem czy chorobą zwyrodnieniową,

bóle towarzyszące oparzeniu czy nerwobóle),

- działanie antydepresyjne, niwelujące objawy stresu, zmęczenia, napięcia nerwowe, złe samopoczucie, apatię,

- działanie przyspieszające leczenie wielu chorób, jak np. uszkodzenie tkanek miękkich, porażenie nerwu twarzowego,

rwa kulszowa, niedociśnienie itp.,

- wspomaganie procesów odchudzania, redukcja cellulitu.


Pomimo szerokiego spektrum działania pozytywnego nie zaleca się korzystania z sauny infrared kobietom w ciąży, osobom starszym i osłabionym, cierpiącym na chorobę oczu, z chorobami przy których leczeniu nie jest wskazane nagrzewanie organizmu, z implantami chirurgicznymi itd. Dlatego też możliwość korzystania z sauny infrared należy uzgodnić indywidualnie z lekarzem.


WSKAZÓWKI DO KORZYSTANIA Z ŁAŹNI PAROWEJ

 

Zasady korzystania z łaźni parowej:

1. Przed wizytą w łaźni parowej nie należy spożywać dużych posiłków ani napoi alkoholowych.

2. Pobyt w łaźni parowej - w stroju kąpielowym.

3. Czas pobytu w łaźni parowej nie może być dłuższy niż 25 minut. W przeciwnym razie może dojść do przegrzania organizmu. Typowymi tego objawami są zawroty głowy i przyśpieszone bicie serca.

4.Po sesji w łaźni należy najpierw spłukać ciało ciepłą wodą pod prysznicem, potem zimną,
a następnie dokładnie schłodzić ciało w basenie schładzającym oraz uzupełnić płyny. Zalecane jest picie dużej ilości wody. 
Należy odpocząć przynajmniej tyle czasu, ile spędziło się w saunie.

5. Zalecane są 2 dłuższe lub 3 krótsze seanse podczas wizyty. Najlepsze efekty zdrowotne uzyskuje się, korzystając z łaźni

2-3 razy w tygodniu.


Łaźnia parowa to pomieszczenie w całości wyłożone mozaiką ceramiczną, wyposażone
w wygodne siedziska. Źródłem ciepła w łaźni parowej jest bezpośrednia para wytwarzana przez generator pary. W łaźniach zażywa się kąpieli parowych w gorącym powietrzu przesyconym parą wodną, która wypełnia powoli całą przestrzeń pomieszczenia. Temperatura, najczęściej ustawiana na 40°- 50°C, oraz maksymalna wilgotność (100%) sprawiają,

że przebywanie w łaźni parowej to delikatniejsza forma saunowania.

Gorąca para wodna ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Kąpiele parowe oczyszczają ciało
z produktów przemiany materii i toksyn, nawilżają i wygładzają skórę, inhalują drogi oddechowe
i podnoszą odporność. Najważniejszy cel kąpieli w łaźni parowej to pobudzenie czynności skóry, związanych przede wszystkim z detoksykacją: usuwaniem produktów przemiany materii i toksyn, które pojawiają się w organizmie na skutek chorób oraz stresującego trybu życia. Powiązanie skóry z narządami wewnętrznymi i układem nerwowym powoduje, że kąpiele parowe mają harmonizujący wpływ również na wszystkie narządy wewnętrzne.

Efekty korzystania z łaźni parowej:

Kąpiele w łaźni parowej oprócz detoksykacji przynoszą niezliczoną ilość korzyści, są to:

  • silne przekrwienie skóry i pobudzenie przemiany materii,

  • regulacja przemiany materii całego organizmu, przyspieszenie spalania węglowodanów
    i lipidów,

  • nawilżenie i regeneracja skóry,

  • głębokie odprężenie i relaks,

  • poprawa krążenia krwi przez rozszerzenie naczyń krwionośnych,

  • podniesienie odporności,

  • zmniejszenie bólu ciała i obrzęków,

  • regeneracja mięśni,

  • podniesienie witalności,

  • inhalacja i wspomaganie leczenia chorób dróg oddechowych.

Przeciwwskazania do korzystania z łaźni parowej:

- trwające infekcje,

- antybiotykoterapia,

- nadciśnienie,

- kłopoty z krążeniem krwi,

- cukrzyca,

- nowotwory,

- grzybice skóry,

- choroby nerek, wątroby, płuc, ostrych stany astmatyczne i reumatyczne,

- padaczka,

- choroby zakaźne, itp.

Z uwagi na możliwe indywidualne przeciwwskazania, przed korzystaniem z łaźni parowej należy zasięgnąć porady lekarza.



Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)